Pages - Menu

Wednesday, March 20, 2013

Llojet e Epilepsise


Epilepsia është një prej sëmundjeve më të shpeshta në neurologji. Ajo i takon grupit te sëmundjeve konvulsive, e cila manifestohet me ngërçe të muskujve dhe ndryshim të furishëm të vetëdijes. Emërtimi i sëmundjes vjen nga fjala greke ‘epilepsi’ që nënkupton sulmin. 

Disa prej llojeve të epilepsisë janë: 
1. Grand mal: ataku ose sulmi i madh, shfaqet pas zbrazjes abnormale elektrike të korës së trurit e cila manifestohet me humbje të shpejtë të vetëdijes, shtangim të muskujve të trupit dhe shkumën në gojë. 
Shpesh në fazën e atakut i sëmuri ka urinim të pakontrolluar. Pas kësaj, pacienti është pa vetëdije dhe zgjohet gradualisht. Për një kohë ndihet konfuz dhe i përgjumur. 

2. Petit mal: sulme të vogla, më të shpeshta te fëmijët e vegjël. Fëmija ³ sëmurë rëndom ka shumë sulme gjatë 24 orëve. Sulmet ndodhin më shpesh në mëngjes dhe gjatë aktivitetit fizik. Atakun e karakterizon pamja e shtanguar dhe dridhjet kohëshkurtra të muskujve (rëndom të fytyrës ose ekstremiteteve). I sëmuri nuk e humb vetëdijen, por meqenëse ndonjëherë vjen deri të çrregullimi i të folurit merr pamjen sikur ka humbur vetëdijen. 

3. Epilepsia psikomotore: Zakonisht te adultet, ndonjëherë ngatërrohet me psikozën. Karakterizohet me sjellje të përsëritura jonormale (ndryshime psikike, automatizmi-lëvizje të pakontrolluara të ngacmimeve ose veprimet si zhveshja dhe veshja). 
Të sëmuret herë nuk janë të qetë, por agresive. Personi është i dezorientuar ndaj vetvetes, personave tjerë, kohës dhe hapësirës. 

4. Status epileptikus: Ataku ³ zgjatur ose i përsëritur. Zgjat se paku 30 minuta. E rrezikon jetën dhe çdo herë në një masë të caktuar e dëmton edhe trurin. 

Shkaktaret e epilepsisë 
- Çrregullimet e sistemit nervor qendror (çrregullimet natyrale gjatë zhvillimit, infeksionet, neoplazmat, sëmundjet e enëve të gjakut, sëmundjet e lindura të cilat shkaktojnë dëmtimin e trurit). 
- Çrregullimet metabolike 
- Lëndimet e kokës 
- Temperatura e lartë 
- Përdorimi pa masë i alkoolit ose drogave 
- Stresi emocional 
- Epilepsia idiopatike (baza ose substrati trashëgues) 

Simptomat: 
1. Aura-nënkupton vërejtjen, parandien, sikur halucinacion i zërit dhe shikimit, ndjenja e erës së çuditshme ose shijes, ndjenja e shtangimit, mundimit të barkut e cila zgjatë disa sekonda. 
2. Humbja e vetëdijes 
3. Shtangimet e muskujve dhe lirimi në çdo 15 deri 20 sekonda. 
4. Gulçim pas atakut dhe apatia 
5. Ndonjëherë dhimbja e kokës. 

Ndihma e parë 
1. Të sigurohet kalueshmëria e rrugëve të frymëmarrjes me rrotullimin anësor në pozitë të krahut. 
2. Të sigurohet qëi  sëmuri të mos e godasë kokën në bazë të fortë, nën kokë vendoset ndonjë mjet i butë (jastëk, batanije etj) 
3. Lirohet rripi dhe kravata 
4. Largohet e gjithë ajo që mund ta lëndoj të sëmurin në rrethinën e tij. 
5. Thirret ndihma e shpejtë 
6. Gjithmonë pritet në vendin e ngjarjes që i sëmuri të kthehet në vetëdije ose deri sa të vijë ndihma e shpejtë. 

Ndihma e shpejtë nuk nevojitet: 
* Nëse ataku ka kaluar brenda 5 minutave 
* Nëse nuk ka sulme të reja 
* Nëse i sëmuri nuk është i lënduar gjatë rënies 

Veni re? 
* Në atak, gjuha nuk preket pasi mund të lëndohet pas ngërçeve të muskujve të fytyrës ose nofullës 
* Nuk tentohet me forcë të ndërpriten ngërçet 
* Vendosja e sendeve metalike në dorë si p.sh. çelësave nuk ka arsyetim mjekësor 
* Nuk vendoset asgjë në gojë (p.sh. luga, shpatulla etj.) 
* Nuk i jepet pacientit kurrfarë lëngu në gojë në fazën e atakut. 
Shumica e fëmijëve me epilepsi, prej tyre rreth 90%, shkojnë në shkollë dhe mund të inkuadrohen në çerdhe. Është me rëndësi që prindërit ose kujdestari ta informojnë ekspertin për praninë e sëmundjes që të ketë kujdes e në rast nevoje të reagohet me kohë. 

Si ta konstatoni se a është personi pa vetëdije? 
Nëse hasni në personin i cili nuk lëviz është i shtrirë ose në praninë tuaj papritur është shtrirë në tokë, lehtas e tronditni në krah ose drejtoni disa pyetje, psh: “Çka ka ndodhur? A po më dëgjon? Si quheni?” 
Te humbjet sipërfaqësore, i pavetëdijshmi mund të lëvizë disa pjesë të trupit ose të vjellë. Nëse nuk ka kurrfarë reaksioni, atëherë personi është në gjendje të humbjes së thellë të vetëdijes (koma). 

Veprimet 
* Thirrni mjekun për ndihmë, nëse është e mundur, sa më shpejtë pa humbur kohë. 
* Kontrolloni frymëmarrjen, qarkullimin dhe sipas nevojës filloni me veprimet e ringjalljes. 
* Nëse i pavetëdijshmi merr frymë, kthejeni në pozitë të krahut. Herë-herë kontrolloni frymëmarrjen. 
* Mbuloje të pavetëdijshmin që të evitoni ftohjen. 
* I pavetëdijshmi guxon të transportohet vetëm në pozitë të shtrirë (në krah) 
* MOS tentoni të pavetëdijshmit t’i jepni ushqim ose pije. 
* MOS e leni të pavetëdijshmin pa mbikëqyrje. 

Simptomat dhe ekzaminimet 
1. era (si e acetonit, alkoolit, dheut të lagësht, urinës) 
2. lagështia e lëkurës 
3. shenjat e lëndimit (njolla elektrike, gjakderdhja, gjurmët e injeksioneve) 
4. tonusi i muskujve (hemipareza, hemiplegjia) 
5. përgjigjja ndaj ngacmimeve të dhembjes-shpimi (hemipareza, hemiplegjia) 
6. shenjat meningjeale 
7. frymëmarrja 
8. bebëza e syrit (shikimi në drejtim të lëndimit: ICV; mioza: morfina, gjakderdhjet ne pons; midriaza: atropin) 
9. pulsi, TA, (kriza hipertenzive, shoku) 
10. abdomeni (prania e defanses) 
11. Babinski dhe reflekset e tjera: reaksioni ndaj dhembjes 
12. gjaku të ekzaminohet me traken – Glukohemotest 

Pozita e dëshirueshme: pozita e të pavetëdijshmit (pozita në krah) 

Ndihma urgjente mjekësore: 
1. infuzioni 500mL tretje infuzive 1 gtt/sek 
2. terapia simptomatike, kontrolli i funksioneve vitale 
3. terapia e diferencuar nëse dihet shkaktari 

Trajtimi i mëtejshëm 
* Derisa jeni duke pritur autoambulancën regjistroni shenjat vitale. 
* Shikoni për shenja të traumës. 
* Gjatë transportit të keni kujdes për funksionet vitale: frymëmarrjen dhe punën e zemrës (mjeku ose infermierja). 

1 comment:

  1. Më duhet vetëm të them këtë dëshmi, unë quhem Mariah Carey, u martova para 9 vitesh pa asnjë fëmijë për të, burri im më urrente dhe vjehrra ime më trajtoi aq keq, kjo më bëri të frustruar, erdha duke kërkuar në internet për ndihmë më pas pashë shumë dëshmi se si Dr dawn acuna ndihmoi shumë burra dhe gra, e kontaktova menjëherë në Whatsapp dhe ia shpjegova situatën time, ajo më premtoi të më ndihmonte dhe më dha disa udhëzime të cilat i bëra gjithçka në mënyrë perfekte. në fund të fundit ajo më kërkoi të shkoja në spital një letër 1 muaj dhe për habinë time isha 1 javë shtatzënë, por për momentin i jam shumë mirënjohëse sepse kam lindur djalin tim të bukur dhe unë dhe familja ime jetojmë në paqe dhe lumturi. tani, kontaktoni atë në Whatsapp. ( +2348032246310 )
    *Nëse dëshironi të mbeteni shtatzënë
    *Nëse doni të ktheni të dashurin tuaj.
    *Nëse doni martesë të qetë.
    *Nëse doni të kuroni ndonjë sëmundje, apo ndonjë gjë tjetër.

    ReplyDelete